Iată că inteligența artificială începe să-și pună amprenta în tot mai multe industrii și nu putem să ne decidem încă dacă acesta e un lucru bun sau rău. Cercetătorii din Coreea de Sud sunt de părere că în viitor, toată lumea va avea posibilitatea de a-și transforma în realitate visele legate de designul vestimentar, cu ajutorul modelelor A.I.
Mai exact, inteligența artificială ar putea ajuta amatoarele de fashion să concureze direct cu creatorii de modă profesioniști. Asta, deoarece industria modei a înregistrat o creștere semnificativă în privința înglobării și utilizării inteligenței artificiale. De la personalizarea recomandărilor de modă pentru clienți până la optimizarea gestionării lanțului de aprovizionare și îmbunătățirea sustenabilității, A.I.-ul joacă un rol vital în lumea modei. Cu toate acestea, cel puțin deocamdată, deși multe sarcini sunt automatizate, procesele creative în designul vestimentar rămân în mare parte bazate pe contribuția umană.
Colaborare între inteligența artificială și oamenii din industria modei
Acest nou studiu, publicat în revista Thinking Skills and Creativity, realizat de profesorul asistent Yoon Kyung Lee de la Universitatea Națională Pusan din Coreea, analizează aplicabilitatea practică a modelelor de inteligență artificială în industria modei. Studiul se concentrează pe investigarea modului în care I.A. poate fi implementată în designul creativ și cum poate colabora cu designerii umani.
Cercetarea evidențiază, de asemenea, o lacună în domeniu, și anume faptul că, adesea, designerii nu sunt implicați în cercetarea și dezvoltarea inteligenței artificiale în industria modei, majoritatea studiilor fiind realizate de cercetători de date.
„Într-o perioadă în care IA este atât de adânc înrădăcinată în viețile noastre, acest studiu a început mai degrabă prin a lua în considerare ceea ce poate face un om mai bine decât un robot”, spune Lee. „Ar putea exista o colaborare eficientă între oameni și A.I. în scopul designului creativ?”.
Inițial, Lee a generat noi modele textile folosind rețele generative de convoluție profundă (DC-GAN) și cycle-GAN. Aceste modele au fost apoi comparate cu modele similare produse de studenții la facultățile de design. Comparația a arătat că, deși modelele produse de ambele părți au fost similare, cea mai mare diferență a fost dată de unicitatea și originalitatea observate în modelele umane, care proveneau din experiențele persoanei respective.
Cu toate acestea, studiul a constatat, de asemenea, că utilizarea inteligenței artificiale în sarcinile repetitive poate îmbunătăți eficiența designerilor și le poate elibera timp pentru a se concentra asupra unor lucrări creative de dificultate mai mare. Modelele generate de A.I. pot fi folosite, de asemenea, ca instrument de învățare pentru persoanele care nu au o expertiză mare în domeniul modei, dar doresc să își exploreze creativitatea.
Având în vedere aceste constatări, Lee propune o rețea de colaborare între oameni și I.A., care integrează GAN-urile cu creativitatea umană pentru a produce modele. Ea a stabilit, de asemenea, un model om-IA în care designerul colaborează cu I.A. pentru a crea o idee nouă de design. Modelul este construit astfel încât, dacă designerul își împărtășește procesul creativ și ideile cu alții, sistemul se poate interconecta și evolua, îmbunătățind proiectele.
„În viitor, oricine va putea deveni un creator sau un designer cu ajutorul modelelor de inteligență artificială”, spune Lee. „Până acum, doar creatorii de modă profesioniști au putut să proiecteze și să prezinte haine. Dar, în viitor, oricine va putea să creeze hainele pe care și le dorește și să-și pună în valoare creativitatea.”
Citește și: Ce este Chinchilla AI, modelul care amenință supremația lui GPT-3?